Puolitoista vuotta sitten me Avainopettajat kirjoitimme blogissamme vinkkejä siihen, kuinka etätöiden ja etäopetuksen viidakossa on koko perheen mahdollista selvitä järjissään. Sen jälkeen etäopetus on kehittynyt harppauksin ja samalla pandemia on muuttanut muotoaan. Nyt miltei kaksi vuotta koronapandemian alun jälkeen elämämme on jälleen käpertynyt pieniin ympyröihin ja lisääntyneiden tartuntojen myötä eristysmääräykset koskettavat yhä useampaa perhettä.

Eristys tai karanteeni voi osua kohdalle oireettomana tai flunssaoireiden kanssa. Eristyksen aikana muiden opiskelu koulussa jatkuu normaaliin tapaan ja jossain vaiheessa tulee tarve kiriä tehtyjä tehtäviä kiinni. Tässä meidän täsmävinkit miten tehtävätulvaan saa tolkkua.

1.Toipuminen ensin

Jos eristys tuli koronaoireiden kera, on ehdottoman tärkeää varata aikaa sairastamiseen ja riittävään toipumiseen. Jos koko perhe ei ole kipeänä samaan aikaan, kannattaa opettajilta kysellä tehtäviä heti eristyksen alusta saakka. Tämä ei tarkoita sitä, että niitä pitäisi ryhtyä tekemään välittömästi, vaan vasta sitten, kun voimat riittävät.

2. Vähemmän on enemmän

Oppimisessa tärkeää on oppiminen, ei turha puurtaminen. Siksi opettajilta kannattaa tarkistaa, mikä on tehtävien ehdoton minimi ja pyrkiä sopimaan, että se tehdään. Harvoin on tarkoituksenmukaista tehdä ihan kaikki samat asiat, joita koulussa on tehty oppitunneilla.

3. Tehkää suunnitelma

Jos rästissä on useamman päivän tehtäviä, aloittakaa helpoimmista. Tehkää myös yhdessä suunnitelma siitä, mitä tehtäviä tehdään minäkin päivänä. Jos eristys johtuu oireettomasta tartunnasta eikä levolle tarvitse varata aikaa, suunnitelkaa yhdessä miten päivän tai edellisen päivän kouluhommat hoidetaan niin, etteivät tehtävät ala kasaantua.

4. Sopikaa palkinnoista

Koulutehtävien urakointi ei ole herkkua edes niille legendaarisille hikipingoille. Urakointi vaatii aina pinnistelyä ja silloin on helposti hermot kireällä. Koululaisen kanssa kannattaa sopia välipalkintoja tehtävien väliin, jotta urakassa on edes vähän jotain mieltä. Tämä vaatii aikuiselta pikkuisen mielikuvitusta, sillä se sama tiktok, jonka ääressä lapsi tai nuori viettää vapaa-aikaansa muutenkin, tuskin riittää lisätsempiksi tehtävien äärelle.

5. Pyytäkää tukiopetusta

Eristyksen aikana kannattaa kirjoittaa muistiin mitkä asiat tuntuivat eristyksen aikana vaikeilta tai eivät lähteneet sujumaan. Näistä ei kannata kotona tehdä taistelua, vaan parhaansa yrittäminen riittää. Perusopetuslakiin on kirjattu jokaisen oppilaan oikeus tukiopetukseen, joten sitä kannattaa myös pyytää, jos jonkin asian oppiminen ei omin voimin eristyksen aikana onnistunut. Koulun tehtävä on opettaa, kodin tehtävä on kannustaa ja tukea.

Me Avainopettajat olemme myös käytettävissä, mikäli oppimiseen jää karanteeniputken tai eristyksen jäljiltä aukkoja. Meidän tukemme on oiva lisä koulujen niukkaan tukiopetusresurssiin. Lisäksi voimme auttaa tehtäväpinojen urakoinnissa, jos ne uhkaavat jäädä tekemättä. Tällöin vanhemmat voivat rauhallisin mielin keskittyä kehumiseen, kannustamiseen ja palkitsemiseen.