Törmäämme toistuvasti kysymykseen siitä, kenelle palvelumme oikein sopivat. Koululaisten vanhemmat lähestyvät meitä arkaillen, josko heidän pulmansa on kenties liian pieni tai ei osu meidän kohderyhmäämme. Siitä syntyi halu avata tarkemmin millaisiin tilanteisiin voimme tarjota apuamme.

Erityisopettajina me Avainopettajat tiedämme, että oppimisen haaste, joka näyttäytyy motivaation puutteena, saattaakin kätkeä taustalleen esimerkiksi lukivaikeuden. Työskennellessämme oppilaan kanssa pystymme koko ajan arvioimaan onko taustalla kenties jotain, mitä kannattaisi asiantuntijavoimin selvittää tarkemmin.

Oppiminen ei onnistu

Kaikkien ei tarvitse olla taitavia kaikessa, mutta onneksi meillä jokaisella on omat vahvuutemme, joista voimme iloita. Pahaksi onneksi peruskoulu on elämässä niitä harvoja paikkoja, joissa lapset ja nuoret joutuvat harjoittelemaan myös sellaisia taitoja, jotka eivät aina lähde lentoon luonnostaan. Useimmiten vastaan haraa lukeminen, kirjoittaminen tai matematiikka. 

Mitä tällöin tulisi tehdä? Usein on kyse siitä, että kun uusi asia on hankalaa, pitäisi harjoitella enemmän. Harjoittelu ei kuitenkaan maistu, koska se on niin vaikeaa ja vastenmielistä. Lisäharjoittelu tarkoittaa myös sitä, että jostain tarvitsee taikoa lisäaikaa tälle harjoittelulle. Tällöin yksityisopetustunnit ovat yksi vaihtoehto, jolla lapselle saadaan arkeen lisää ohjattua, motivoivaa ja kannustavaa harjoittelua.

Kun ei vaan huvita

Aivan varmasti jokaisen peruskoululaisen opin tielle osuu hetki, jolloin koulu ei vaan huvita, vaikka oppiminen sujuu. Yleensä nämä epätoivon alhot väistyvät ajan kanssa, mutta joskus motivaatio katoaa kerta kaikkiaan kokonaan. Voi olla, että koulussa tulee käytyä, mutta läksyt eivät maistu ja kotona syntyy tekemättömistä tehtävistä riitoja.

Tähän oman tuutorin tunnit ovat oiva ratkaisu. Oma koulutehtävien kirimiseen varattu aika on selkeä hetki arjessa, jolloin keskitytään vain rästissä oleviin tehtäviin. Näin ne eivät ole vain suunnaton oppilaan harteilla lepäävä peikko, josta ei saa otetta. Välillä apua on helpompi ottaa vastaan vieraammalta henkilöltä kuin omilta vanhemmilta ja perheen yhteiset hetket rauhoitetaan mukavalle yhdessä ololle.

Välillä apua on helpompi ottaa vastaan vieraammalta henkilöltä kuin omilta vanhemmilta ja perheen yhteiset hetket rauhoitetaan mukavalle yhdessä ololle.

Apua! En selviä kokeista!

Kokeisiin valmistautuminen on taito, jota harjoitellaan koulussa osana opetusta. Silti kokeisiin valmistautuminen ja koetilanne itsessään on monelle haastava paikka. Avainopettajat pystyvät auttamaan omilla tunneillaan koejännittäjiä suunnittelemalla yhdessä kokeisiin valmistautumista ja harjoittelemalla erilaisia lukemisen tapoja. Myös hyviä koevastauksia voi harjoitella etukäteen.

Fiksu ja tunnollinenkin voi uupua

Kouluterveyskyselyn mukaan koululaisten uupumus on vuodesta toiseen kasvava haaste. Tämä näkyy erityisesti isommissa kaupungeissa, joissa kilpailu suosituimmista opiskelupaikoista alkaa jo perusopetuksen viimeisinä vuosina. 

Opiskelu yksityisopettajan kanssa ei tällöin tarkoita sitä, että opiskelupaikoista kilpailtaessa oppilas sparrattaisiin muita parempiin tuloksiin armottomalla lisäharjoittelulla. Tällöin oma opettaja on ennen kaikkea valmentaja, jonka kanssa opintoja voi suunnitella järkeviksi kokonaisuuksiksi, ja joka toimii kuuntelevana korvana, kun opinnot ahdistavat. Jo kuulluksi tuleminen ja kokemus avun saamisesta lievittää stressiä, jolloin oppiminen on jo keventyneen olon vuoksi vaivattomampaa.

Lapset, jotka rakastavat koulua

Onko pakko olla pulmia, jotta kannattaa panostaa yksityisopettajan tunteihin? Ei suinkaan! Maailma on pullollaan myös lapsia, jotka vain rakastavat oppimista. Heille oppiminen ja oman opettajan kanssa puuhastelu käy hauskasta harrastuksesta, jossa samalla eri aihealueiden tiedot ja taidot karttuvat. Sanataidetta? Tutkivaa matematiikkaa ja ongelmanratkaisua? Ötökkätunteja? Tässä vain taivas ja mielikuvitus ovat rajana!